strona główna

Pociągiem przez Karpaty

pociągiem przez Karpaty
     Hm.. Co tu dużo pisać. Pomysł wyjazdu w 2003 roku, zrodził się w związku z kolejną likwidacją lokalnych połączeń kolejowych na Śląsku. Postanowiłem wykorzystać być może już ostatni moment i przejechać najpiękniejszymi szlakami kolejowymi Karpat.
Niskie ceny biletów kolejowych na Ukrainie i Słowacji zachęcły do przejechania szlaków kolejowych również naszych południowych i wschodnich sąsiadów (być może i tam w niedalekiej przyszłości warunki ekonomiczne spowodują zamknięcie niektórych połączeń kolejowych. Do pełni szczęścia zabrakło Rumunii. Zbyt mała wiedza na temat tego kraju i niepewność co do bezpieczeństwa podróżowania, spowodowała pominięcie Rumunii w tej wyprawie (choć pewnie było by warto).

nowy łupków, grybów cisna majdan balnica koleją przez karpaty karpaty ustrzyki dolne stryj sambir uzhorod mukaceve mukacewe ivano-frankowsk iwano-frankowsk rachów rachiv rachov uzhorod spływ dunajcem przełom dunajca dunajec spływ koleją przez karpaty ukraina słowacja polska słowacja poprad tatrzańska łomnica tatranska lomnica kolejowe szlaki grybów kolejka bieszczadzka kolejką bieszczadzką cisna majdan przysłup balnica staryj sambor chyrov chyrów ukraina ukraine uzhorod karpaty mukaceve mukacewe stryj ivano-frankowsk iwano-frankowsk rachiv rachów ukraine turystyka karpaty michalowce michałowce michalovce vinnyje jezero chyrów chyrov poprad stary sokowiec statyj smokovec stary smokovec tatranska lomnica tatrzańska łomnica łomnica tatrzańska staryje pleco muszyna nowy sącz stary sącz bieszczadzka kolej leśna pociągiem przez karpaty bieszczady st@ntramp stantramp polska splyw dunajcem poprad nowy łupków grybów cisna majdan balnica koleją przez karpaty karpaty przysłup ustrzyki dolne turystyka słowacja polska ukraina slovakia poland ukrainne mountains góry góry ukraińskie słowacja tatry wysokie tatrzańska łomnica tatranska lomnica slovakia turystyka trampingowa tramping st@ntramp stantramp poland ukraine slovakia przełom dunajca spływ dunajcem atrakcje turystyczne fotografie. kolejka Bieszczadzka stryj sambir uzhorod mukaceve mukacewe ivano-frankowsk iwano-frankowsk rachów rachiv rachov uzhorod spływ dunajcem dunajec spływ tratwami ukraina słowacja polska poprad tatrzańska łomnica tatranska przełom dunajca lomnica najpiękniejsze kolejowe szlaki grybów, kolejka bieszczadzka kolejką bieszczadzką cisna majdan przysłup balnica staryj sambor chyrov chyrów ukraina ukraine uzhorod karpaty mukaceve mukacewe stryj ivano-frankowsk iwano-frankowsk rachiv rachów ukraine turystyka karpaty michalowce michałowce michalovce chyrów chyrov poprad stary sokowiec stary smokovec tatranska lomnica lomnica tatranska staryje pleco muszyna nowy sącz bieszczadzka kolej leśna pociągiem karpaty bieszczady st@ntramp stantramp polska splyw dunajcem poprad koleją przez karpaty pieniny karpat bieszczady turystyka tramping stan tramp stantramp st@ntramp pociągiem przez góry górskie kolejowe szlaki turystyka tramping ukraina słowacja polska góry karpaty bieszczadzka kolej wąskotorówka cisna balnica majdan przysłup st@ntramp.
  Planowany początek imprezy zaczynał się w Chabówce, skąd przez Tymbark mieliśmy jechać do Nowego Sącza. Niestety, już się spóźniliśmy. Ta jedna z piękniejszych tras kolejowych w Polsce, została zlikwidowana. Odcinek ten przejechaliśmy autobusem PKS-u, którego trasa w większości pokrywa się z linią kolejową. Ale to i tak nie to. Ostatecznie Nowy Sącz stał się punktem początkowym wyprawy, a dokładną trasę przejazdu przedstawia poniższa mapa oraz opis.

Nowy Sącz - Nowy Łupków Bieszczadzka Kolej Leœna Zagórz - Chyrov Staryj Sambor - Uzhorod Uzhorod - Ivano-Frankovsk Ivano-Frankovsk - Rachov Rachov - Uzhorod Michalovce - Poprad Poprad - Poprad Poprad - Plavec Plavec - Nowy Sącz



NOWY SĄCZ - ŁUPKÓW (przez Zagórz)

trasa: Nowy Sącz - Nowy Łupków
Po dotarciu do Nowego Sącza kupiliśmy bilety kolejowe do miejscowości Nowy Łupków w Bieszczadach. Po drodze kilka przesiadek, ale bardzo dobrze skomunikowanych ze sobą. Trasa dość ładna. Szczególnie ładne widoki na góry można podziwiać przed Grybowem. Za Grybowem, mniej górek i trasa bardziej monotonna. Dopiero po przesiadce w Zagórzu, jadąc w stronę Nowego Łupkowa, trasa staje się bardziej widokowa. W okolicach Nowego Łupkowa pojawiają się ładne widoczki na Bieszczady.
Nieco zdjęć z trasy znajdziesz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


BIESZCZADZKA KOLEJ LEŚNA

Z Łupkowa do wąskotorówki w Majdanie, dojeżdżamy porannym PKS-em. Na miejscu postanawiamy przejechać dwie trasy: Majdan - Przysłup oraz Majdan - Balnica.
Trasa Majdan - Przysłup:

Ogólnie wrażenia bardzo pozytywne, choć jak dla mnie za dużo turystów ;-(. Trasa przejazdu Majdan - Przysłup trwa około godziny w jedną stronę (bilet w obie strony kosztuje 20 PLN, ulgi mają tylko dzieci do 15 roku życia). Kolejka rusza na trasę o godzinie 10. W Przysłupie około 20 minutowa przerwa, podczas której można tu kupić pamiątki i coś do zjedzenia (choć ceny mocno komercyjne). Dla oszczędnych zostaje podziwiać piękne górskie panoramy. Ogólnie trasa bardzo ładna i widokowa.
Zdjęcia z trasy możesz obejrzeć tutaj.

Trasa Majdan - Balnica
Kolejka wyrusza o godzinie 13 (bilet w obie strony kosztuje 15 PLN). Czas przejazdu około 45 minut, w jedną stronę. Trasa nieco mniej widokowa. Prowadzi przez bardziej zalesione fragmenty gór, wąskimi przesmykami. Pod koniec trasy widać interesujące wypalarnie węgla drzewnego.
Zdjęcia z trasy obejrzysz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


ZAGÓRZ - CHYROV (przez Ustrzyki Dolne)

trasa: Zagórz - Chyrov
Kolejną trasą godną polecenia jest trasa z Zagórza do Chyrova na Ukrainie. Szlak co prawda nie prowadzi przez wysokie partie gór, ale i tak jest na tyle interesujący by go przejechać (cena biletu 22 PLN). Kontrola graniczna dość szybka i bezstresowa. W Chyrovie nie ma kantoru, ale złotówki można bez problemu wymienić u babulki w sklepie spożywczym naprzeciw dworca.
Nieco zdjęć z trasy obejrzysz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


STARYJ SAMBOR - UZHOROD (przez Sianki)

trasa: Staryj Sambor - Uzhorod
Do Starego Sambora dojeżdżamy autobusem (około 4 UAH) skąd ruszamy w piękną trasę do Uzhorodu, z przesiadką w Siankach. Podróż trwa dość długo (około 7 godzin o ile dobrze pamiętam), gdyż wybieramy wolne i tanie pociągi osobowe (koszt biletu około 13 UAH). Trasa początkowo prowadzi przez dość płaskie tereny, jednak z każdym kilometrem krajobraz staje się coraz bardziej pofałdowany. Po drodze bardzo ładne widoki na góry. Fragmentami pociąg jedzie tuż przy granicy Polski, gdzie wyraźnie widać płot i wieżyczki strażnicze. Nieco dalej trasa pociągu staje się bardziej powykręcana. Przejeżdżamy przez kilka tuneli, w tym jeden z najdłuższych na Ukrainie. Trasa naprawdę godna polecenia.
Zdjęcia z trasy znajdziesz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


P.S.
Uzhorod to dość ciekawe miasto i z pewnością warto poświęcić mu przynajmniej 1 dzień. Warto tu obejrzeć centrum starego miasta z ładnym deptakiem, słynną cerkiew, czy średniowieczny zamek, obok którego interesujący skansen.
Zdjęcia z Uzhorodu znajdziesz tutaj.

UZHOROD - IVANO-FRANKOVSK (przez Mukaceve)

trasa: Uzhorod - Ivano-Frankovsk
To kolejna przepiękna trasa mieszcząca się na pewno w czołówce najpiękniejszych kolejowych szlaków. Prowadzi ona z Uzhorodu przez Mukaceve i Stryj do Ivano-Frankowska (cena biletu platzkartnego 25 UAH). Początek trasy jest dość nudny i monotonny (krajobraz płaski, przypominający bardziej Holandię). Po około godzinie jazdy przed stacją Mukacevo po lewej stronie widać potężny zamek. Dopiero za Mukacevem trasa robi się coraz ciekawsza. Pociąg kluczy między górami wąskimi wąwozami. Po drodze kilka tuneli, mostów itp. Po prostu piękne widoki. Za Stryjem aż do Ivano-Frankovska nic ciekawego. Według mnie, trasa super.
Zdjęcia z trasy obejrzysz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


IVANO-FRANKOVSK - RACHOV (przez Vorochtę)

trasa: Ivano-Frankovsk - Rachov
Początek trasy dość nudny i bez specjalnych widoków. Dopiero za Jaremczą, krajobrazy są coraz bardziej urozmaicone, a ładne widoki ciągną się aż do Rachova. Czas przejazdu około 6 godzin a cena biletu to 3,85 UAH.

Zdjęcia z trasy tutaj.
pociągiem przez Karpaty


RACHOV - UZHOROD (przez Mukaceve)

trasa: Rachov - Uzhorod
Tu mieliśmy trochę pecha. Podczas wiosennych roztopów rzeka podmyła tory kolejowe i niestety przejazdy pociągów na trasie Rachov - Uzchorod zostały zawieszone do listopada, (albo i dłużej). Trasę tą musieliśmy przejechać autobusem. Co prawda pokrywa się ona w większej części z trasą torów kolejowych, ale to i tak nie to samo. Prowadzi ona przez piękne górskie tereny pogranicza Ukraińsko Rumuńskiego. Nieco mniej górzysta i krajobrazowa za miejscowością Chust. Im bliżej Uzhorodu, tym mniej ciekawie.
Zdjęcia z trasy znajdziesz tutaj.

Z Uzhorodu do granicy ze Słowacją jedziemy taksówką za 1$. Szybko i bez problemów przechodzimy granicę Ukraińsko - Słowacką Po stronie Słowackiej wsiadamy w rejsowy autobus i jedziemy do miejscowości Michalovce.
pociągiem przez Karpaty


MICHALOVCE POPRAD (przez Kosice)

trasa: Michalovce - Poprad
Trasa dość ciekawa, choć nie tak bardzo urozmaicona (cena biletu 218 SK). Po drodze podczas ponad godzinnego postoju na pociąg w Kosicach, oglądamy miasto i robimy zakupy. Na szczęście centrum bardzo blisko od dworca kolejowego. Za Kosicami trasa podobna jak przed. Dopiero w okolicach Popradu, z oddali widać potężne szczyty Tatr.
Na zdjęcia z trasy zapraszam tutaj.

pociągiem przez Karpaty


POPRAD - POPRAD (przez Tatranska Lomnica i Strbske Pleso)

trasa: Poprad - Poprad
Będąc w Popradzie, nie sposób oprzeć się pokusie by wjechać na jeden z najwyższych szczytów Tatr - Łomnicę Tatrzańską(2635 m n.p.m.). Można się tam dostać jadąc nowoczesną elektryczką z dworca górnego w Popradzie (cena 23 SK). Po drodze jedna przesiadka w Starym Smokovcu. Ogólnie trasa kolejki prowadzi u podnóża gór. Po drodze piękne widoki na Tatry. Im bliżej Łomnicy tym trasa mniej widokowa, gdyż prowadzi przez coraz bardziej zalesione odcinki. Na szczyt Łomnicy można wjechać kolejką linową, jednak trzeba przyjść wczesnym rankiem, gdyż ilość biletów jest ograniczona (koło godziny 10 już były wyprzedane). Bez problemu za to można wjechać na Skalne Pleso (350 SK) gdzie mieści się pośrednia stacja kolejki. Stąd również piękne widoki. Za 150 SK można podjechać wyciągiem krzesełkowym jeszcze kilkadziesiąt metrów wyżej nieopodal szczytu. Powrót do Popradu proponuję przez Strbske Pleso (35 SK), skąd specjalną kolejką zębatą dojedziemy do Strby (56 SK), gdzie jest linia kolejowa Liptovsky Hradok - Poprad. Tu wsiadamy w pociąg i wracamy do Popradu (37 SK).
Nieco zdjęć obejrzysz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


POPRAD - PLAVEC (przez Kezmarok)

trasa: Poprad - Plavec
Pod względem widokowym, nazwał bym ją "light" (cena biletu 66 SK). Po dużych wrażeniach poprzednich dni, pozwala się nieco wyciszyć. Na początku trasy w okolicach Popradu, ładne widoki na Tatry. Potem aż do Plavec łagodne widoczki na niezbyt wysokie górki. Po drodze kilka tuneli. Ogólnie trasa OK.

Nieco zdjęć tutaj.
pociągiem przez Karpaty


PLAVEC - NOWY SĄCZ (przez Muszynę i Piwniczną).

trasa: Plavec - Nowy Sącz
Bilet z Plavec do Muszyny najlepiej (i najtaniej) kupić w pociągu u konduktora (12 PLN). Trasa dość urozmaicona i ciekawa. Szczególnie odcinek przygraniczny. W Muszynie przesiadka na pociąg do Nowego Sącza. Za Muszyną aż do Piwnicznej trasa również interesująca z ładnymi widokami. Za Piwniczną raczej już niczego ciekawego nie zobaczymy.
Zdjęcia z trasy znajdziesz tutaj.

pociągiem przez Karpaty


Na zakończenie wyprawy, chcąc odpocząć od stukotu kół i dźwięku kolejowego gwizdka, postanowiliśmy zmienić środek lokomocji i spłynąć tratwami przełomem Dunajca (35 PLN/os).
Początek spływu zaczyna się w Sromowcach Niżnych. Można tu dojechać PKS-em lub busem z Krościenka. Spływ trwa ponad 2 godziny i można go zakończyć w Szczawnicy, lub w Krościenku. Trasa spływu prowadzi pięknym przełomem Dunajca, skąd ładne widoki na Pieniny (m. in. na Trzy Korony). Naprawdę polecam.
Zdjęcia ze spływu znajdziesz tutaj.



Masz pytania? Napisz
© 2003 ®